Memutihkan Gigi


Soalan : "Adakah diizinkan berjumpa doktor gigi untuk memutihkan gigi, dengan makna doktor gigi tersebut menggunakan bahan kimia untuk menjadikan gigi putih kembali selepas ianya bertukar warna kerana lalai menjaganya? Adakah ianya dikira mengubah ciptaan ALLAH?"

Dijawab oleh Sheikh Husayn al-Jabûrî, Professor di Universiti Umm al-Qurâ

Adalah diizinkan untuk berjumpa doktor gigi untuk memutihkan gigi. Ini bukanlah satu perbuatan mengubah ciptaan ALLAH. Kamu hanya mengembalikan gigi kamu kepada keadaannya yang asal dengan menghilangkan kotoran asing yang terdapat padanya.
Dan ALLAH mengetahui yang terbaik.

Sumber: dialihbahasa dari Arkib Fatwa, http://islamtoday.com/

"adakah ada mana2 larangan drpd islam berkenaan isu penggunaan fluoride dalam ubat gg seperti yg kita sedia maklum bahawa dewasa kini,isu ini semakin berleluasa sama ada di pihak masyarakat mahupun pengusaha ubat gigi di negara ini.."

dijawab oleh: Abul Harith dari website : http://fiqhmedic.wordpress.com/

Tiada halangan menggunakan fluoride dalam ubat gigi di sisi Islam. Fluoride adalah agen pemutih gigi. Isu yang timbul hanyalah kemudaratan fluoride yang berlebihan terutama dalam ubat gigi kanak-kanak bawah 8 tahun, kerana ia boleh memberi kesan pada pertumbuhan gigi kanak-kanak.

0 comments: