RTM BERMORALKAH?..-Semakin ANTI-RTM-


RTM hanya lulus lagu berunsur nilai moral
KUALA LUMPUR 23 Dis. - Radio Televisyen Malaysia (RTM) hanya meluluskan lagu berunsurkan nilai moral dan kesantunan bahasa di samping aspek teknikal yang dipersetujui oleh Jawatankuasa Panel Penilai.
"Lagu-lagu yang dihantar ke RTM sama ada individu atau syarikat rakaman adalah tertakluk kepada Jawatankuasa Panel Penilaian Lagu-Lagu RTM," kata RTM dalam satu kenyataan hari ini untuk menjelaskan mengapa lagu puisi Aku Bukan Musuh Harta karya bekas Mufti Perlis, Dr. Asri Zainul Abidin dianggap tidak sesuai untuk siaran. Lagu itu merupakan salah satu dari lapan buah lagu puisi Dr. Asri yang dimuatkan dalam album Yang Benar Tetap Benar nyanyian Kopratasa dan beberapa penyanyi lain. -sumber utusan online-

Uh, nilai moral dan kesantunan bahasa? inikah yang RTM perjuangkan?.. bagi aku semua ini jawapan di sebalik mereka yang sayangkan jawatan, kedudukan dan takut hilang harta pencarian. betul ke ini perjuangan RTM nilai moral dan kesantunan bahasa?. aku tak nampak ini semua.. kenapa aku berkata sedemikian?..

kalau betullah RTM memperjuangkan ini semua, aku pernah mendengar cerita-sahih- yang mengatakan bahawa RTM pernah melarang wanita memakai tudung untuk penyampai berita. Dan mereka yang memakai tudung ditukar ke unit yang lain.

aku yakin anda selalu jugakan tengok siaran RTM, agak kaku, tak kontemporari langsung, siarang tak memuaskan..ah, macam-macam lagi.

nilai moral, bermoral ke artis-artis RTM?.. penyampai berita tak pakai tudung, kadang-kadang agak terhegeh-hegeh, ah malas nk berbicara.

kesantunan bahasa, bagi aku biasa je RTM, bahasanya pun tak de bezanya dengan stesen media yang lain. Korang fikirlah sendiri.

lagu-lagu yang disiarkan di RTM pun banyak lirik-lirik cinta yang lebih mudah terdorongnya remaja ke arah kemaksiatan. Artis pulak terlompat-lompat atas pentas, pakaian pun tak jauh beza dengan punk, skinhead, kekafiran kebaratan. ini dibenarkan pulak!!!! ah, GERAM AKU DENGAN RTM!!!!!!! sabar-sabar!!!...

tapi yang aku hairan pula, lagu yang dilirikkan oleh bekas mufti ini pula diGAM!! bagi aku liriknya teramat bagus, belum ada lagi komposer-komposer artis yang mampu lakukan lirik seperti ini. alasan RTM tak munasabah langsung!!! ada panel RTM??? munkin panel RTM terasa dengan lirik ini, atau mereka tidak suka dengan kelantangan bekas mufti ini.

ANTI-RTM...