SALAM AIDILADHA


Assalamualaikum...


Anas bin Malik r.a berkata: Nabi Muhammad s.a.w pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya. Pada kedua-duannya mereka bermain-main bergembira di masa jahiliah. Lalu baginda bersabda:

"Sesungguhnya Allah telah mengantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik iaitu Aidiladha dan Aidilfitri." Hadis riwayat al-Nasaai di dalam sunan al-Nasa'i. hadis no 959.


Hari raya Aidiladha merupakan salah satu hari kebesaran dan perayaan bagi seluruh umat Islam. Aidiladha juga diberi gelaran sebagai hari raya haji kerana ia diraikan ketika umat Islam mengerjakan salah satu dari amal ibadah yang termasuk dalam rukun Islam yang lima iaitu iadah haji. Di samping itu, Aidiladha juga dikenali sebagai hari raya korban kerana antara syiar dan keistimewaan Islam semasa merayakannya adalah mengorbankan haiwan seperti lembu, unta, kerbau, kambing dan biri-biri.


Ibadah korban dilakukan sempena memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim a.s yang sanggup menyembelihkan anaknya Nabi Ismail a.s kerana kepatuhan dan ketaatan pada Allah Ta'ala. Namun berkat kesabaran kedua-dua beranak ini, ayah dan anaknya ini maka Allah telah mengantikannya dengan seekor binatang ketika Nabi Ibrahim telah bersedia menyembelih anaknya. Peristiwa ini telah dirakamkan oleh Allah dalam firmannya iaitu pada Surah al-Soffat:101-108.


Ibadah korban dilakukan sepanjang tahun rentetan dari peristiwa tadi. Ia juga adalah syariat dan sunnah. Binatang-binatang yang dikorban diagih-agihkan dan diedarkan kepada mereka yang kurang bernasib baik seperti miskin, anak yatim, orang Islam yang dihimpit musibah dan lain-lain lagi.


Bila kita berbicara soal pengorbanan, ia bukan sahaja mengorbankan wang untuk manfaat umat Islam. Bahkan pengorbanan juga dinilai dari sudut nyawa menyelamatkan umat Islam yang ditimpa musibah. Cinta juga memerlukan pengorbanan kerana itulah erti sebanarnya cinta. Sesunnguhnya erti pengorbanan amat luas dan tidak akan tamat untuk dibicarakan.


Bersempena dengan Aidiladha ini, saya mengambil kesempatan mengucapkan 'eid mubarak, kullu 'am wa antum bikhair'.. Raikanlah dan sambutlah Aidiladha ini menurut Sunnah!!!


Wallahu'alam..

0 comments: