Bicara Kalam

Assalamualaikum... alhamdulillah.. bersyukur kehadrat Allah kerana dengan izinnya akhirnya lahirlah satu blog untuk untuk tatapan semua rakan-rakan blog. Ilham untuk mencipta blog ini sudah lama saya fikirkan tapi masa tidak mengizinkan saya untuk membuat blog ini. Saya ingatkan diri saya bahawa kita tidak boleh mengawal masa tapi kita berhak untuk mengawal diri kita untuk mengisi masa yang berlalu dengan sebaik mungkin. Setelah saya berfikir akhirnya saya memberikan nama blog yang saya hasilkan ini dengan “umarfurqan " ANJAKAN PARADIGMA"!!! Kenapa dan mengapa saya memilih untuk namakan blog ini sedemikian? Kerana saya mat kagum dengan kegagahan Saidina Umar al-Khatab yang diberi gelaran al-furqan( membezakan yang hak dengan yang batil). Tujuan utama ’’PEMIKIRAN’’ ialah blog ini bertujuan untuk menggalakkan kita berfikir secara ilmiah dan profesional. Takkan kita nak berada di takuk yang lama. Mengajak untuk berfikir tentang isu-isu semasa, agama, bangsa dan negara. Ini juga demi kepentingan kita semua. Dalam dunia ini tidak ada perkara yang semudah kita fikirkan. Semuanya perlu bersaing untuk mendapatkan apa yang dihajati. Kita perlu berusaha!! kerana dengan usahalah kita akan berjaya. Wahai kawan-kawan ubahlah cara pemikiran anda, luaskan pengetahuan anda. Jangan biarkan agama, bangsa dan negara kita dijajah!!! Siapakah yang akan mempertahankan agama, bangsa dan negara kalau bukan kita!!! Wahai kawan-kawan marilah sama-sama kita membuat anjakan paradigma yang efektif agar kita tidak lagi berada pada takuk yang lama. Dunia semakin maju, pemikiran semakin liberal, agama biarlah fitrah (agama yang asal) tapi penganutnya haruslah bersifat liberal dari segi pemikiran mengikut peredaran masa. Ingat jangan biarkan agama Islam di liberalkan!!! Addin itu Islam. Addin tatacara hidup, panduan hidup mestilah mengikut lunas-lunas Islam. AL-QURAN dan ASSUNNAH... Kuasa!!! kini Melayu hanya tinggal kuasa, inilah yang akan menentukan bangsa Melayu. Melayu warisan berkurun zaman jangan biarkan hasil mengalir ke tangan yang lain. Jangan biarkan Melayu merintih di bumi sendiri. Sedarlah bangsa ku, jangan lena di ulik mimpi indah, jangan berangan di awangan jika tak mampu jelmakan.Ingatlah!!! kita sudah tiada masa, janganlah leka dan terlalai, teruskan usaha tingkatkan semangat, majulah dengan maha perkasa, Melayukan gagah di seantero dunia... Perjuangan dahulu jangan kita lupakan. Keamanan hari ini adalah kerana perjuangan yang lepas. Darah terpancut keluar keringat mempertahankan negara. Lahirnya pemimpin bijaksana darah mata pena memancut membebaskan dan menyelamatkan umat Malaysia. Rakyat Hidup sentosa aman sejahtera merasai nikmat hidup. Kini darah kembali berharga, merah buat penyeri muka, senyum terus meniti di bibir jadi milik semua. Kita bebas terbang laksana burung terikat hanya di tali cinta... Akhir Kalam... saya ingin mengajak semua pembaca blog ini agar berfikir dan merenung sejenak apakah yang kita telah lakukan untuk agama, bangsa dan negara? bersembang di warung kopi, bermain dam haji hingga lupakan tanggungjawab kita. Sesungguhnya mereka inilah orang yang lalai dan lemah. Bercakap pandai bila di suruh buat menolak. UBAHLAH SIKAP!!!... KEMBALILAH KEPADA AJARAN ISLAM AL-QURAN DAN AS-SUNNAH Wallahua'lam...

0 comments: