Diskusi Minda


Setelah saya dilantik memegang jawatan sebagai Exc0 Pembangunan Modal Insan MPPUDM sesi 07/08 (kini telah bersara) saya telah menganjurkan satu program iaitu Diskusi Minda Siswa yang membincangkan 'Ancaman Pemikiran Islam Liberal' ahli panel terdiri SS.DR M.Asri Zainal Abidin (Mufti Perlis), Dr Abdul Manam bin Mohamad dan dipengerusikan oleh Ust Mohd Ali. Pelbagai isu timbul dek kerana progrom ini antaranya persoalan tentang ahli panel dan tajuk diskusi.

Penjelasan.

Ahli panel, sudah niat di hati untuk memanggil mufti perlis untuk bergabung dengan Dr Manam. bagi saya Dr Asri adalah seorang tokoh yang sesuai untuk membicarakan tentang tajuk ini kerana beliau sendiri telah menerbitkan buku tentang Islam Liberal, beliau juga tidak menyokong aliran Islam Liberal yang terpesong jauh dengan fitrah Islam yang sebenarnya. Dr Manam pula kerana beliau bagi saya adalah seorang pensyarah yang mahir dalam bidang usuluddin.

Tajuk, pemilihan tajuk ini adalah setelah saya membuat kajian dan penelitian tentang Islam Liberal ini. Ramai dikalangan siswa dan siswi UDM sendiri tak tahu apa itu Islam Liberal, gerakan-gerakan Islam Liberal yang sudah bertapak di Malaysia. Pendedahan harus diberikan agar mereka menentang gerakan ini dan kembali ke Islam yang sebenarnya mengikut al-Quran dan as-Sunnah.


Diharap selepas ini sesiapa yang pernah menyoalkan tentang ahli panel dan tajuk diskusi itu harap sudah faham. Ini bukanlah medan pendebatan antara kedua-dua ahli panel tapi ia adalah satu perbincangan yang ilmiah. Semuanya ikhlas untuk mengembalikan pemikiran kita kepada Fitrah Islam yang sebenarnya.


Selaku pengarah progrom, seribu kemaafan saya tadahkan sekiranya sepanjang program itu berlangsung membuatkan hati kalian terguris. Saya juga mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi datang memenuhkan dewan.


Wallahu'alam..

0 comments: