Jelapang PADI Bukan Jelapang BABI


Saya terkejut apabila menonton Berita Terkini Tv3 semalam (21.11.08) yang menyiarkan ladang babi termoden akan dibina di negeri jelapang padi Kedah yang juga merupakan negeri penulis.

penulis bukanlah mendapat fakta yang sebenar tentang isu ini. Tetapi bila penulis meneliti beberapa laman blog sahabat-sahabat dan saya juga meniliti akhbar Utusan Malaysia secara online. Satu perenggan dalam akhbar Utusan Malaysia berbunyi seperti berikut " Kerajaan negeri dalam jawapan bertulis pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah Ke-12 memberitahu, tapak seluas 162 hektar itu telah diluluskan pada 4 Disember tahun lalu."

perenggan seterusnya "Jawapan bertulis itu juga menyebut, hanya satu syarikat dikenal pasti untuk mengendalikan ladang babi tersebut dan sebanyak 46,000 ekor babi dibenarkan diternak di ladang berkenaan"

beberapa penduduk membantah tentang isu ini.

saya teringat kata YAB DATO'SERI AZIZAN ABDUL RAZAK Menteri Besar Kedah ketika ditemuramah oleh Aziz Desa yang ditayangkan oleh TV9 bahawa beliau amat mengutamakan dan memberikan tumpuan (polisi kerajaan mempertahankan sawah-sawah yang ada) dan ditambah kawasan penanaman padi. Saya amat bersetuju dengan polisi ini. Tapi semalam saya terkejut apabila kerajaan negeri bersetuju mendirikan ladang babi termoden, saya kurang pasti apakah yang modennya? apa yang saya tahu, ia akan didirikan jauh dari tempat tinggal rakyat. Saya juga ada mendengar penjelasan dari Pengarah Vaterina Kedah bahawa kadang akan dibina dengan teknologi yang canggih dan sistem yang terbaik.

Saya ingin lihat kembali kenyataan bertulis Persidangan DUN ke-12 bahawa tapak seluas 162 hektar telah diluluskan pada 4 Disember tahun lalu. Beberapa persolaan timbul dari akal saya..

1) Bilakah PRU diadakan? -BULAN 3
2) Siapakah MB pada 4 Disember tahun lalu?- DATO MAHADIR KHALID
3) Siapakah ADUN dan parti yang memerintah semasa tapak itu diluluskan?- BN

Persolaan yang lain ialah, kenapa dibawah kepimpinan sekarang tidak membatalkan apa yang telah diluluskan sebelum ini?.. Ramai sangat yang membantah..

Saya yakin dan percaya YAB MB DATO'SERI AZIZAN ABDUL RAZAK, akan membuat yang terbaik bagi kesejahteraan negeri Kedah..

saya selaku rakyat biasa tidak mampu berkata-kata dengan banyak, kerana tidak tahu sepenuhnya fakta tentang isu ini. sekadar yang saya tahu, Inilah.. bagi saya biar termoden mana pun kandangnya, janganlah biarkan ia didirikan. Islam itu bersih...
-sila lihat harakah daily- tQ

KEDAH SEJAHTERA

0 comments: