Sorry!! No Ash Tray Inside



"No Ash Tray Inside" penulis bermaksud 'Rokok'..
Disini penulis ingin membincangkan secara ringkas tentang hukum merokok.

Terdapat perbezaan pendapat dikalangan ulama dalam mengeluarkan hukum merokok ini.
1) Harus
mereka berpegang bahawa harus adalah asal bagi semua perkara
2) Makruh
ia tidak terkeluar dari jenis kemudaratan. mengurangkan harta bukannya membazir,
tapi lebih berfaedah jika harta itu disumbangkan kepada mereka yang memerlukan.
3) Haram
Mabuk, mengkhayalkan dan memeningkan, kesan buruk atau kemudaratan (dari segi fizikal dan kewangan)

Fakta,

Pelbagai pertubuhan perubatan dan ekademik menjelaskan tentang bahaya serta kesan buruknya secara umum dan khas berserta bukti-bukti statistik.

Adalah Islam membenci setiap perkara yang boleh membawa kemudaratan pada diri dan juga orang sekeliling. Begitu juga dengan pembaziran, alangkah moleknya sekiranya peruntukan untuk membeli rokok itu digunakan untuk memberi nafkah pada anak-anak dan isteri bagi mereka yang sudah berkeluarga.

Bila merokok dikeji dalam konteks lelaki, maka ia bertambah keji dan tidak molek dalam konteks wanita kerana ia boleh memudaratkan kecantikan wanita dan sebagainya.



Penyelesaian

Penulis tidak menafikan bahawa sukarnya untuk meninggalkan tabiat merokok. Namun begitu panulis yakin dan percaya bahawa proses pengambilan rokok dapat dikurangkan hari demi hari. Pelbagai rawatan bagi memulihkan perokok sudah terdapat, pergilah ke klinik dan bertanyalah pada yang pakar. Sekadar yang penulis tahu antara penyelesaiannya ialah dengan meminum air masak, memakan buah-buahan dan sebagainya.


Fawta-fatwa dari Kerajaan Malaysia

Negeri Kedah - Merokok adalah haram
Negeri Perlis - bahawa menanam tembakau/merokok dan memanfaatkan hasil tembakau adalah HARAM dengan berpandukan dalil-dalil serta nas-nas al-Quran, hadis dan pendapat para ulama yang muktabar.
Negeri Selangor - (1) Merokok adalah haram(2) Oleh yang demikian , adalah haram bagi mana-mana orang Islam menghisap apa –apa jenis rokok.(3) Bagi maksud faiwa ini , “ rokok ” ialah tembakau yang digulung dengan kertas atau daun nipah atau selainnya.
Negeri Sarawak - Merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudaratan pada kesihatan dan pembaziran pada perbelanjaan
Negeri Pulau Pinang -
i. merokok adalah haram ii. bagi maksud fatwa ini "rokok" ialah tembakau yang digulung dengan kertas atau daun nipah atau selainya. Larangan ini meliputi kepada sifat serta ancamannya seperti berikut:- melahirkan sikap serta tabiat yang buruk- mendatangkan kemudaratan dari sudut kesihatan- pembaziran yang amat ditegah oleh agama. Oleh yang demikian, adalah haram bagi mana-mana orang Islam menghisap apa-apa jenis rokok, menjual atau terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam hal yang berkaitan dengan rokok.

Kesimpulan Penulis

Molek benarlah kita menjauhi tabiat merokot ini kerana sudah jelas tentang kesannya. Nasihat penulis sesiapa yang sedang menghisap, perlahan-lahanlah berhenti kerana anda mampu lakukan. Sesiapa yang akan mencuba, usahlah.

Wallahu'alam...



0 comments: