Untuk Dia

Tika aku dilahirkan,
Dialah yang ku lihat,
Wajah tuanya penuh keceriaan,
Kedut-kedut di mukanya hilang dek senyum manisnya itu…
Menyambut kelahiran ku,
Dia membelai aku dengan penuh kasih sayang,
Dia meribaku,mendukungku,
Agar aku tidak menangis,
Jari-jemarinya yang pernah menyuap makanan ke mulutku,
Terasa manis di bibirku,
Agar ku cepat membesar…
Aku semakin lincah,
Lari ke sana ke mari,
Dia penat mengejarku,
Dia tertawa melihat ku,
Aku tersenyum,
Aku perlu didikan,
Dia mengajarku,
Dia mendidikku,
Dia tak marah kalau aku buat salah,
Bahkan dia menegurku dengan senyuman,
Dia mengajarku sehinggalah aku benar-benar faham,
Aku juga kanak-kanak,
Mahukan perhatian,
Dia berikan aku segala yang aku mahukan,
Aku mintak,
Dia memberi,
Masihku ingat,
Layang-layang, chak pong, kasut terompah,
Ah… banyak lagi,
Dia buatkan untuk aku,
Aku tahu dia letih melayan kerenahku,
Namun dia buat yang terbaik untuk ku,
Sekiranya aku tak puas hati,
Dia buatkan lagi sehingga aku puas hati,
Akalku semakin gelora,
Aku mula petah berkata-kata,
Katanya pernah ku lawan,
Dia mengalah,
Dia masih tatap sayangkan aku,
Aku nakkan sesuatu,
Dengan moto kapcai… basikal tuanya,
Dia naiki ke kedai,
Tunaikan apa yang aku nakkan,
Aku semakin meningkat remaja,
Dia semakin meningkat usianya,
Tubuhku yang kecil semakin sasa,
Mukanya semakin kedut,
Tenagaku semakin kuat dan diperlukan,
Tenaganya semakin lemah dan perlu ditolong,
Aku sayu melihatnya,
Nanti aku juga akan merasainya,
Namun apakan daya tuhan lebih menyayanginya…
Tak dapat aku luahkan,
Air mata tak dapat ku keluarkan.
Ini semua takdir Ilahi,
Dia pergi meninggalkanku,
Segala kenangan bersamanya ku simpan dalam memori akalku,
Aku rindu padanya…
‘DIA’- NENEKANDA-NENEKANDAKU

0 comments: