Yoga


Hari ini (Sabtu 22.11.08) Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengharamkan umat Islam megamalkan senaman yoga secara sistematik yang melibatkan unsur-unsur spritual dan fizikal kerana ia bertentangan dengan syariat Islam dalam erti kata yang lain boleh memesongkan akidah.

Pengerusinya Datuk Dr Abdul Shukor Husin bagaimanapun berkata, amalan fizikal iaitu senaman dalam yoga, tanpa adanya unsur-unsur mentera dan pemujaan pada zahirnya tidak menjadi kesalahan.
Namun, katanya, ia tidak digalakkan kerana dikhuatiri boleh menghakis akidah seseorang Muslim memandangkan ia merupakan salah satu komponen daripada keseluruhan amalan yang diharamkan itu.
“Amalan yoga yang berasal dari masyarakat Hindu mempunyai tiga peringkat, peringkat pertama adalah fizikal iaitu senaman, peringkat kedua adalah mentera dan pemujaan bagi mendapatkan ketenangan dan peringkat ketiga adalah penyatuan diri dengan tuhan.
“Oleh itu ahli muzakarah bersetuju memutuskan bahawa apa jua jenis atau bentuk amalan yang mengandungi unsur-unsur tersebut adalah dilarang dan bertentangan dengan ajaran Islam,”

Selain Malaysia, amalan yoga telahpun diharamkan di Singapura dan Mesir,


Yoga merupakan satu pakej senaman yang telah diamalkan sejak 3,000 tahun sebelum Masihi dan dikatakan boleh melambatkan penuaan, mengurangkan risiko kencing manis, lelah dan penyakit jantung.



pada hemat penulis, molek benarlah sekiranya para doktor atau ulama-ulama Islam menerangkan senaman-senaman yang menurut Islam dalam erti kata yang lain tidak memesongkan akidah, bukanlah semata-mata hanya mengeluarkan hukum tapi juga memeberikan contoh terbaik senaman menerut Islam. Ada kajian, bahawa solat adalah satu senaman yang terbaik. So, dirikanlah solat.

0 comments: