Ketelusan Penyampaian



sering kali aku melihat atau mendengar berita, aku tertanya adakah betul pengkhabaran tersebut?.. sebagai contoh isu ba alif ba ya di Kedah -negeriku- berita begitu sensasi mempermainkan isu ini, bagi aku amat sensetif. Contonhya malam ini (22.11.08) TV3 misalnya banyak menyoal pendapat atau mengambil pandangan orang tertentu bagi aku mereka ini tidak terlibat 100% dalam pentadbiran negeri. Timbul persoalan pada aku yang dhaif ini. Kenapa mereka(TV3) tidak mengambil pandangan YAB MB KEDAH?.. kenapa tidak berterus terang atau ajukan saja persoalan pada MB.. adakah disini mahu melihat satu pihak berdiri dan mahu satu pihak lagi jatuh. Ini sekadar satu contoh, sepanjang pemerhatian saya banyak penipuan media sekarang ini dalam menyampaikan beberapa isu seolah-olah ada perancangan mahu menjatuhkan pihak tertentu. Tapi aku juga ingin memuji media dalam mendedahkan isu alam sekitar, mungkin bagi aku isu alam sekitar ini isu global, baik buruk semua pihak menaggungnya. Aku teringat kata-kata seorang pensyarah aku, bahawa untuk mendapatkan berita tentang isu-isu semasa anda perlu melihat/membaca/mendengar dari semua pihak tanpa prajudis dan sangkaan. Aku juga pernah mendengar seorang tokoh yang telah berada dalam media yang telah pun bergelar Datuk berkata bahawa media ini "sex,hiburan,penipu" semata-mata ingin melariskan perniagaan.. kepada syarikat media, jaganlah asyik menipu rakyat, janganlah asyik mengaut keuntungan dengan penyampaian yang batil.


So, dalam erti kata yang lain, jika anda sebelum ini membaca Utusan Malaysia, maka bacalah juga Berita Harian, Kosmo, NST, HARAKAH dan sebagainya, tak semestinya anda membeli tapi sekarang segalanya di hujung jari.. Fikirkanlah...

1 comments:

DRC said...

Salam... saya jadikan artikel anda ni sebagai isi dalam debat saya ya.. terima kasih..