Born to be a Leader





Bila kita berbicara tentang pemimpin secara umunya kita fahami ialah pemimpin ialah ketua. Sebelum kita mendalami lebih lanjut, maka molek benarlah jika mengetahui definasi pemimpin menurut Islam adalah seperti berikut:
‘Dalam Islam, aspek kepimpinan diberi perhatian penting sehingga Rasulullah s.a.w. menganjurkan agar dilantik seorang pemimpin walaupun dalam kumpulan yang kecil’ berdasarkan Hadis Rasulullah yang bermaksud:
‘Apabila tiga orang keluar bermusafir, maka hendaklah dilantik seorang daripadanya sebagai ketua’.

Terdapat pelbagai definisi diberi tentang ‘kepimpinan’, antaranya:

1. Usaha untuk mempengaruhi individu atau sekumpulan individu untuk melakukan sesuatu tugas bagi mencapai objektif tertentu;

2. Tingkah laku individu apabila dia sedang mengarah aktiviti kumpulan ke arah mencapai matlamat yang dikongsi bersama; dan

3. Seni menyusun hubungan antara individu dengan beberapa kumpulan yang mengarah mereka ke arah sesuatu matlamat yang dirancangkan.

Terdapat pelbagai istilah yang dikaitkan dengan kepimpinan dalam Islam seperti ‘khalifah’, ‘imamah’, ‘qiyadah’, ‘za’mah’, ‘ri’ayah’, ‘ri’asah’ dan ‘siyadah’. Semua istilah ini menunjukkan wujudnya hirarki dalam kepimpinan Islam.

Syarat seorang pemimpin menurut Ahl Sunnah Wal Jama’ah

Muslim

Firman Allah Ta’ala yang bermaksud
“ Wahai orang-orang yang beiman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada ‘Ulil-Amri’ (orang-orang yang berkuasa dari kalangan kamu”.
(al-Nisa’ 4:59)

Firman Allah ‘dari kalangan kamu’ dikembalikan kepada pemulaan ayat iaitu ‘wahai orang-orang yang beriman…’. Ini menunjukkan bahawa para Ulil Amri, iaitu para pemimpin hendaklah terdiri daripada orang muslim.

Lelaki

Firman Allah Ta’ala yang bermaksud
“Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh Karena Allah Telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan Karena mereka (laki-laki) Telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. sebab itu Maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh Karena Allah Telah memelihara (mereka). wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya. Maka nasehatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, Maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha besar.” (al-Nisa’ 4:34)

Jika dikatakan ayat 34 surah al-Nisa’ hanya terbatas dalam konteks kekeluargaan, apakah dengan itu seorang isteri yang menjadi pemimpin negara apabila balik ke rumah pula menjadi yang dipimpin suaminya? Lebih buruk, seandainya isteri tersebut berlaku derhaka (nusyuz) kepada suaminya, apakah dia sebagai seorang Perdana Menteri akan dihukum oleh suaminya yang berstatus rakyat? Ini adalah satu kepincangan yang tidak mungkin berlaku dalam syariat agung yang diturunkan oleh Allah. Melainkan ia adalah takwilan pemikiran manusia yang sememangnya tidak terlepas dari pelbagai kepincangan. Justeru yang benar pemimpin mestilah lelaki.

Ilmu

Doa Rasulullah S.A.W yang kepada Ka’ab bin ‘Ujrah R.A agar umat Islam tidak mempunyai pemimpin yang bodoh, maksudnya “ Aku memohon perlindungan Allah bagimu daripada pemimpin yang bodoh.” Ka’ab berkata: Apa yang dimasudkan dengan pemimpin yang bodoh?” Rasulullah menjawab: “ Para pemimpin yang datang sesudahku yang tidak memimpin kepada petunjuk (al-Quran) dan tidak melaksanakan perintahku berdasarkan sunnahku”.
Sanad Kuat: dikeluarkan oleh Ahmad dan sanadnya dinilai qawiy oleh Syu’aib al-Arna’uth dan rakan-rakan mereka dalam semakan mereka keatas Musnad Ahmad, hadis no 14441.

Amanah dan Adil

Firman Allah yang bermaksud “ Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesunggunhya Allah sentiasa Mendengar lagi sentiasa Melihat” (al-Nisa’ 4:58)

Adakah pemimpin wajib daripada Quraisy, perbincangan ini timbul dairpada beberapa hadis Rasulullah dalam persolan ini antaranya, bermaksud : “ Urusan kepimpinan berada di tangan Quraisy sekalipun hanya terdapat dua orang manusia” .
Sahih: dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no 1820.

Perbincangan ini dapat dirumuskan kepada dua pandangan:

1) Urusan kepimpinan hanya boleh dipegang oleh bangsa Quraisy berdasarkan zahir hadis
2) Urusan kepimpinan hendaklah dipegang oleh bangsa yang paling berpengaruh dan mampu memberi pengaruh, berdasarkan tujuan hadis. Untuk menjadi pemimpin yang berjaya, hendaklah seseorang itu memiliki pengaruh di kalangan masyarakat dan mampu memberi pengaruh pada masyarakat. Pada zaman Rasulullah, bangsa yang menepati ciri ini adalah Quraisy. Akan tetapi dengan peredaran zaman dan perluasan Islam, tentu sahaja bangsa yang berbeza menepati ciri tersebut adalah berbeza, di lokasi yang berbeza.

Pengenalan penulis tentang “pemimpin“ sebelum mengulas lebih lanjut lagi. Wallahu’alam

Rujukan : Marilah Berkenalan Dengan Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah, Hafiz Firdaus Abdullah, Jahabersa.

0 comments: