Sekadar Coretan Penagalaman MPP



Saya ingin berkongsi dengan anda, pengalaman saya menjadi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP). Sesungguhnya pengalaman ini amat berharga dan bermakna bagi saya. Selaut kesyukuran pada Allah kerana menganugerahkan pengalaman ini kepadaku. Menjadi MPP bagi saya adalah tugasan yang amat berat, ia adalah tanggungjawab dan amanah yang besar dan akan dipersoalkan.

MPP bagi saya adalah satu organisasi mahasiswa yang secara langsung fungsi utamanya ialah menjaga kebajikan pelajar disamping fungsi-fungsi yang lain seperti menganjurkan program untuk pelajar (antara aktiviti/fungsi yang diketahui umum). Apa sahaja tindakan MPP akan diperhatikan dan dinilai oleh mata pelajar. MPP juga selain itu, turut menyumbang pada negara dan seluruh kebajikan pelajar di seluruh negara, setiap resolusi akan dihantar pada kementerian untuk dilaksanakan pula oleh kementerian.

Sebelum saya bersetuju menjadi calon MPP, saya menghubungi ibu saya bagi meminta restu dan mohon perkenan bapa saya. Satu pesanan yang saya masih ingat, “buatlah yang terbaik”. Saya pun bersetuju setelah mendapat pendapat dari beberapa sahabat/teman, keluarga rapat saya. Almaklumlah MPP sering kali dikaitkan dengan politik. Kenyataan ini saya tidak mahu mengulas.

Hari penamaan calon, dijangkakan saya perlu bersaing untuk merebut kerusi falkulti. Saya adalah calon yang terawal yang menghantar borang penamaan calon, sebab saya nak mengejar kelas saya selepas itu. Setelah, proses penamaan calon tamat, lega rasanya sehingga menistis air mata apabila diberitahu menang tanpa bertanding. Kini saya bukan lagi orang biasa.

Maka bermulalah cabaran. Falsafah saya mudah “kalau takut akan risiko dan cabaran usah berbicara tentang perjungan”. Ini lah yang membuatkan saya menyahut cabaran menjadi MPP. Almaklumlah sebelum ini saya sering mengkritik kepimpinan MPP. Nah, akhirnya saya pula berada di tempat mereka. Satu cabaran bagi saya. Pelbagai kusrus diikuti, pendedahan demi pendedahan diberikan, sedikit sebanyak tahu cabaran sebagai pemimpin.

Maka mulalah perancangan sebagai pemimpin, maklumlah masa semakin terhad dengan sahabat, gara-gara MPP saya pernah beberapa kali memonteng kelas demi menyelesaikan tugas. Dek kerana MPP jugalah saya mempunyai management diary. Memo pad saya lekatkan di atas meja study saya. Tiap-tipa bulan penuh dengan aktiviti. Pergi kursus lah, seminar lah, mensyuarat lah. Kadang-kadang kawan juga memperli saya, ’ maklumlah dah orang besar, busy lah, mana de masa untu kita’ kata ini membuatkan saya tersentuh. Tapi apa kan daya, apa yang saya lakukan ini bukanlah demi diri saya bahkan untuk kawan-kawan saya juga.

Dalam kabinet MPP, saya memegang jawatan Exco Pembangunan Modal Insan. Bagi saya exco ini bukanlah sesuatu yang sukar bagi saya kerana sebelum ini saya pernah terlibat dengan exco ini sebelum saya menjadi MPP. Lagi pun saya amat tertarik untuk menjawat jawatan ini, kerana semasa saya mula-mula jadi MPP, saya sudah merancang sesuatu untuk aktiviti exco ini. Alhamdulillah segala perancangan penting saya berjaya walaupun ada yang tidak dapat dijalankan.

Ketika masih MPP, pengalaman yang bermakna, ramai kawan yang saya kenal baik dalam kampus mahupun diluar kampus. Saya juga dapat mengenali orang besar. Ramai juga mahu berkawan dengan kita atas status MPP. Saya selalu berpesan kepada mereka ’aku kenal korang sebab aku jadi MPP, dan korang memerlukan aku, tapi nanti aku dah tak jadi MPP, aku harap korang jangan lupakan aku dan tinggalkan aku, aku tak nak persahabatan ini kerana aku MPP, tapi biarlah persahabatan ini di takdirkan oleh Allah dan kekal selama-lamanya’

Dengan kawan, pada ketika saya masih MPP, majoriti kawan-kawan tinggal di asrama Tok Jembal (kini dah tak wujud). Tiap-tiap kali saya habis kelas, saya akan ke sana, kadang-kadang waktu malam sekiranya tak sibuk. Sekiranya saya berada diluar kampus, saya pasti akan sms diaorang. Kalau ada duit lebih, saya tidak keberatan untuk belanja kawan-kawan. Saya rasa syukur dan berterima kasih kerana kawan-kawan sentiasa memberi dorongan pada saya. Saya amat beruntung memperoleh kawan-kawan seperti mereka. Bahkan setiap kali program saya, mereka turut serta dan membantu. Terima kasih sahabat.

Masalah pelajar, setiap masalah pelajar akan di bawa ke mesyuarat seterusnya di bawa ke pihak atasan. Untuk mengatasi pelbagai masalah bukannya mudah. Pelbagai perkara perlu dilakukan. Pelajar tak akan faham, yang mereka tahu, marah, mengkritik tapi sebagai MPP anda akan tahu apa masalah yang dihadapi MPP sebenarnya, kadang-kadang penat lelah MPP tidak berjaya membawa hasil yang memuaskan pelajar, tidak pulak dihitung kesusahan MPP. Hanya MPP tahu akan dirinya.

Program, jika dapat sambutan Alhamdulillah, jika tak tanggunglah sendiri. Pendekatan yang saya ambil bagi melariskan program ialah dengan tingkatkan promosi gunakah apa jua yang ada di depan mata, saya juga berkomunikasi dengan pelajar. Hanya Allah yang tahu bagaimana hendak membuat sesuatu program, rancangnya mudah, hendak laksana bukanlah mudah. Kadang-kadang tidur lewat, tak tidur pun pernah, makan kadang 2 kali sehari jer. Kelas ponteng, duit banyak habis, pergi sana pergi sini. Tak pe lah sekiranya satu program yang diuruskan tapi kadang-kadang datang program terbaru yang mengejut untuk diuruskan lagilah pening, buku pun tinggal, kerja kuliah last minit baru dapat disiapkan. Ah, macam-macamlah.

Diakhir sebagai MPP, saya gembira dan menangis. Gembira saya kerana amanah yang saya pikul selama ini dilepaskan, saya menangis kerana saya bimbang sekiranya amanah yang saya pikul selama ini tidak ikhlas dan tidak dapat saya laksanakan dengan sempurna.

Rasanya cukuplah setakat ini dahulu yer, bayak lagi yang nak dikongsi. InsyaAllah selepas ini saya akan tinggalkan pesanan untuk MPP selepas saya. Alhamdulillah, pengajaran yang saya dapat setelah jadi MPP, pengurusan masa, hargai kawan-kawan, cara pemakaian dan pertuturan, protocol sesuatu majlis, dan sebagainyanya. Pengajaran yang paling bermakna bagi saya ialah ‘jangan mengutuk pemimpin, kerana anda bukan berada ditempatnya, jika anda berada ditempatnya rasailah bagaimana dikutuk’.

Wallahu’alam..

4 comments:

'Aizat Annur said...

satu coretan perjalanan sebuah epilog MPP mus...aku akan simpan memori kita bersama masa MPP...gud luck 4 ur final exam results k...dapat DL blanjela aku erk :P

Umar Furqan said...

akan ku juga simpan kenangan bersama kalian mpp.. sedih rase.. huhu..

Anonymous said...

u are smart :)

Umar Furqan said...

TQ.. FATT..
nnty nk buat usrah, leh r join ek..