Bicara Ad-Din

Pada bulan Julai yang lalu, ketika saya masih memegang jawatan Exco Pembangunan Modal Insan MPPUDM sesi 07/08, saya telah menanjurkan satu program iaitu Bicara Ad-Din bersama seorang Protas (Profesional Ustaz) iaitu Kapten Hafiz Firdaus bin Abdullah -boleh layari webnya hafizfirdaus.com- yang membincangkan Marilah Mengenal Ahl Sunnah Wal Jamaah (sesi malam) dan Hukum dan Syarat mengamalkan Hadis Dhaif (sebelah pagi keesokan harinya).

Pelbagai Isu

Dua tiga hari sebelum program bermula, Bos saya datang berjumpa dengan saya. Dia(bos) cakap ada seorang student datang berjumpa dengannya dan bertanya kenapa memanggil Kapt Hafiz Firdaus?.. Student tu cakap dia wahabilah, liberallah.. saya tersenyum sendirian. Dan pelbagai persoalan timbul dalam akal saya, adakah student itu tak dapat membezakan wahabi dengan liberal?.. Macam mana dia(student) itu boleh mengatakan sedemikian?..

Bukankah wahabi dan liberal teramat bezanya antara satu sama lain.. secara ringkasnya bolehlah dikatakan bahawa wahabi itu agak syadid kearah Islam manakala liberal pula menyimpang dari ajaran Islam. InsyaAllah sekiranya diizinkan Allah saya akan membincangkan tentang wahabi dan liberal. Mudah-mudahan diperkenankan oleh Allah.

Saya tidak tahu siapa sebenarnya student tersebut dan saya juga tidak tahu dia pergi ke tak ke program tersebut. Alhamdulliah ramai juga yang pergi, mungkin saya telah mewajibkan student semester 1 datang. Terima kasih pada yang datang.

Pencemarah

Janganlah menuduh beliau tanpa soal selidik, janganlah hanya mendengar dari satu pihak. Cubalah berborak dengan beliau, niat beliau, saya pasti anda akan mengenalinya. Sebagai orang Islam molek benarlah menyelidik sesuatu sebelum menghukum sesorang. Bukankah telah diajar oleh Al-Quran dan AS-Sunnah.


Akhirnya..


Terima kasih pada mereka yang datang dan tak lupa juga pada mereka yang memberi kerjasama (AJK) menjayakan program tersebut.


Wallahu'alam..

0 comments: