DEMOKRASI: Satu Pandangan Penulis





Prakata

Artikel ini ditulis adalah mengikut fahaman penulis, melalui pembacaan penulis dan juga pendapat penulis sendiri. Oleh itu diharapkan pembaca tidak salah ertikan apa yang penulis tuliskan. Ia adalah satu pandangan ringkas penulis tentang DEMOKRASI. Penulis juga mengalu-alukan sebarang komen dan pendapat tentang tajuk ini. Mudahan-mudahan ia membawa makna kepada kehidupan kita.

Demokrasi

Menurut Kamus Dewan edisi ke-3, Demokrasi ialah
1) Pemerintahan olah rakyat atau wakil yang dipilih dalam pilihan raya ;- berpalimen(perwakilan) pemerintahan demokrasi yang dijalankan secara perwakilan.
2) Unit politik atau sosial yang pada dasarnya dikuasai oleh semua anggotanya.
3) Keadaan sosial tanpa perbezaan keisimewaan kelas.

Malaysia mengamalkan sistem demokrasi raja berpelembagaan.

Islam menerima demokrasi dengan pemilihan ketua negara (pemimpin) hendaklah atas kehendak rakyat dan tanpa paksaan. Kedaulatan bukanlah terletak pada rakyat tetapi pada Allah dengan manusia sebagai khalifah mengikut kehendaknya dan garis panduan yang diizinkan oleh Allah untuk manfaat umat. Islam juga mementingkan syura dalam setiap perkara.

Ciri-Ciri Demokrasi Antara ciri-ciri terpenting demokrasi adalah seperti berikut :


i. kedaulatan rakyatii. persamaan politik-satu rakyat satu undiiii. mengambil kira pendapat umum- menilai pandangan umum tentang politik awam (popular consultation)iv. pengagungan kehendak majoritiAda


elemen-elemen demokrasi yang yang diterima pakai dalam pemikiran politik Islam dan boleh dimodifikasi. Antaranya :1. pemilihan dipegang oleh umat2. konsep persamaan di antara semua manusia3. perundingan rakyat4. pengiktirafan majoriti5. kebebasan6. pemisahan kuasa-kuasa eksekutif, perundangan dan kehakiman.7. sistem pilihanraya dan parlimen


Elemen-elemen demokrasi yang ditolak ialah :i. kedaulatan mutlak ditangan rakyatii. keputusan majoriti sebagai kayu ukur kebenaraniii. kebebasan mutlakiv. mengeluarkan hukum bersandarkan akal semata-mata.

Pincang

Namun demokrasi yang memberi kuasa kepada ramai, kadang-kadang pincang perjalanannya atas prinsip kedaulatan rakyat perbagai perkara boleh dibuat menyebabkan tyranny of the majority yang memaksa kehendaknya walaupun bertentangan dengan keadilan. Sekiranya demokrasi sekarang sudah pincang akibat nafsu serakah manusia yang mementingkan diri, mempergunakan sistem demokrasi semata-mata untuk kepentingan diri, adakah perlu kita menyelamatkan demokrasi ini? Atau adakah kita perlu memperbaharui sistem ini? Dengan cara apa?

Pada hemat saya bukan salah demokrasi tapi yang salahnya ialah pengamalnya. Tidak perlu bagi saya untuk memperbaharui sistem ini. Perlukah demonstrasi jalanan diguna pakai bagi menegakkan sistem demokrasi ini dengan menafikan hak keamanan semata-mata mahu menegakan demokrasi.

Keamanan adalah hak semua, pada hemat saya tidak perlu untuk berdemonstrasi untuk menegakan demokrasi yang pincang. Bagi saya cara yang terbaik adalah berdiplomasi secara aman untuk mencapai kata sepakat bagi mengembalikan demokrasi yang s
ebenarnya. Tidakah kita belajar dari sejarah bagaimana Malaysia memperoleh kemerdekaan dengan meletakan keamanan tempat yang tertinggi.

Api fitnah itu
Jangan kau cucuk
Diladang sengketa
Akan terbakarlah nanti
Merpati kedamaian

Kesimpulan

Sekiranya terdapat pemimpin diktator memimpin kerajaan pada masa akan datang adalah suatu pelarian dari semangat Islam yang tidak menggalakan sifat kuku besi. Alasannya, rakyat dari negara-negara berkenaan tidak tahu cara-cara berdemokrasi dan menghormati kekerasan sahaja. Apakah alasan ini boleh diterima?

Untuk tidak menimbul kesangsian, semua pihak haru memahami sistem demokrasi khususnya dalam konteks negara seperti Malaysia yang mempunyai banyak keistimewaan. Pemerintahan sebegi tidak memberi kebebasan sepenuhnya kepada individu atau kumpulan masyarakat. Kebebasan seperti ini adalah tidak digalakkan dalam Islam kerana terdapat kesan-kesan buruk, manakala pemikir-pemikir demokrasi menganjurkan beberapa sekatan pada pelaksanaanya mengikut keadaan masyarakat sesebuah negara. Dengan mengamalkan sistem pemerintahan yang sedia ada sekarang Malaysia tidak terbawa-bawa cara autokratik atau kediktatoran. Kita boleh berpuas hati dengan keadaan ini dan terus mendidik rakyat dengan prinsip demokrasi dan tanggungjawab.
Inilah sekadar pemahaman penulis tentang demokrasi. Banyak lagi yang penulis perlu tahu. Wallahu’alam.


0 comments: